#badasswomen: Latife Ușșaki

February 27, 2019

Ne pregătim de luna aia cu mărțișoare, mame și femei, în general. N-am înțeles niciodată legătura dintre cele două, dar s-o numim „tradiție” și s-o lăsăm așa. Mi-am propus ca în fiecare săptămână din martie să scriu despre o femeie memorabilă, în stare să inspire mai tinerele generații și să le dea un boost de încredere în forțele proprii. Pentru că, există viață și după revistele glossy și conturi de Instagram 😉

Prima din serie: Latife Ușșaki.

Latife Ușșaki, „Latif”, avea 24 de ani în 1922, când l-a întâlnit pe Mustafa Kemal la Izmir. Un an mai târziu se căsătoreau, iar relația lor devenea acel „au trăit fericiți până la adânci bătrâneți”.

Cu toate astea, nimic nu durează, nici măcar dragostea unui președinte. „În ciuda extraordinarei inteligențe și a educației remarcabile, Latife Hanim, cum e cunoscută mai bine în Turcia natală, a fost întotdeauna portretizată ca un accident care i s-a întâmplat cumva lui Mustafa Kemal Atatürk ”, scrie autoarea Ipek Çalișlar în introducerea cărții sale despre prima doamnă a Republicii.

S-au scris multe cărți despre Atatürk, dar foarte puține despre femeile din jurul lui, care au avut un cuvânt de spus în conturarea noii societăți turce. Așa cum susținea însuși Kemal Pașa, eliberarea unei națiuni poate începe doar în momentul în care membrii săi au drepturi egale. Poate că Latife n-a obținut dreptul de vot al femeilor turce, dar a fost prima reprezentantă a sexului ei care a refuzat să poarte văl și care nu s-a sfiit să ia parte la viața publică. A devenit egalul partenerului ei, „aghiotantul”, așa cum o numea Pașa, mai în glumă-mai în serios; a stabilit un protocol al casei prezidențiale, acceptat într-un târziu și promovat în următoarea perioadă; a simbolizat ani de-a rândul idealul femeii emancipate din Turcia, subiect de dispută chiar și în anii ‘70. De exemplu, Sibel (unul din personajele feminine ale romanului lui Orhan Pamuk, Muzeul Inocenței), care făcea parte dintr-o familie bună din Istanbul urmează o universitate de prestigiu din Paris, după exemplul lui Latife Ușșaki (așa cum se obișnuia în rândul familiilor bogate). Personajul lui Pamuk e fictiv, însă fenomenul este palpabil și în realitatea din societatea turcă. De altfel, Latife era și ea fiica celui mai bogat negustor din Izmir, Muammer Bey. A primit o educație occidentală, urmând cursuri la Tudor Hall School și Sorbona, cânta la pian și vorbea fluent engleza și franceza. Se spune că în adolescență, o țigancă îi citise în palmă că destinul ei va fi legat de un bărbat blond cu ochi albaștri.

Buun, și-acum întrebarea care ne macină: ce n-a mers? Cum se face că după doi ani și jumătate, Latife se retrage cu totul din viața politică și casnică, părăsește Ankara și se mută în Instanbul? De ce n-a împărtășit nimănui niciodată experiențele pe care le-a avut alături de Mustafa Kemal Atatürk, nici în țară, și nici în străinătate, unde a fost invitată la nenumărate conferințe pe care nu le-a onorat cu prezența? Probabil că în Turcia libertatea de exprimare (în adevăratul sens al cuvântului), a reprezentat întotdeauna un subiect sensibil, mai ales pentru o femeie, fie ea și fosta soție a președintelui. Sau poate chiar din această cauză: cum ai putea să „detronezi” sau să „umanizezi” imaginea colosală și autosuficientă a eliberatorului turc? Acest lucru ar fi părut inacceptabil în respectivul context. Mustafa și Latife s-au căsătorit în stil occidental și s-au despărțit în cel mai oriental mod posibil; afacerea căsniciei a rămas mușamalizată pentru totdeauna, Latife a fost redusă la tăcere și biografii se mai întreabă dacă între ea și Atatürk a fost dragoste sau nu? Din punctul meu de vedere, întrebarea e cât se poate de inutilă: ce mai contează dragostea, atunci când un conducător dorește să schimbe mentalitatea unei societăți oferind un exemplu. Latife a fost acel exemplu.

Doamna Atatürk este o carte pe care o recomand chiar și celor care nu sunt cititori avizi de istorie sau nu le prea au cu „conspirațiile politice”. Volumul, o lectură care-ți dă puțin de gândit, te face să îți stabilești tu singur premisele, cauzele și efectele. Prin urmare, dacă îl mai vedeți pe rafturile librăriilor, nu stați pe gânduri și răsfoiți-l cu încredere!

IPEK  ÇALIȘLAR – DOAMNA ATATÜRK 

Ed. Univers, 2016

Carte publicată cu sprijinul Ministerului Culturii și Turismului din Turcia, în cadrul proiectului TEDA

350 pagini

Leave a Reply