Femei în război

February 4, 2019

În toamna aceasta se împlinesc 80 de ani de la izbucnirea Celui De-al Doilea Război Mondial. În ’39, bunica mea era o fetiță de 6 ani și la sfârșitul războiului intra cu pași mari în adolescență. Amintirile ei despre acea perioadă sunt singura mea apropiere emoțională de un fapt istoric atât de important, care a marcat națiuni, hărți, societăți, cultură… există lumea dinainte și lumea de după război și bunica mea, care mai mult sau mai puțin conștient, a trecut granița dintre cele două. Și-mi povestea cum, undeva prin anii ’40, mama ei îi făcuse rost de o rochiță roșie cu buline albe, cea mai frumoasă rochiță roșie cu buline albe, de care s-a despărțit cu greu atunci când a crescut din ea. Și mama ei o primise la schimb pe o pâine, de la un soldat. Nu m-am întrebat niciodată dacă rochița roșie cu buline albe fusese furată de acel soldat dintr-un magazin, găsită, sau aruncată de rudele îndurerate ale vreunei alte fetițe defuncte. Dar astea sunt doar niște detalii nesemnificative. Bunica mea și-a câștigat simțul de fashionista pe prețul unei pâini – un simț care n-avea s-o mai părăsească niciodată.

Când spunem „război”, ne gândim automat la o explozie uriașă, în acest caz, globală, de testosteron, în care nicio regulă (pe uscat, apă, aer) nu mai e valabilă. Regulile sunt făcute de și pentru masculii alfa, singurii cu factori de decizie, singurii care contează, singurii care au nevoie să supraviețuiască. Lumea cunoaște, să zicem, partea întuncată a carnavalului, ca să-l parafrazez pe Bahtin: universul întors pe dos, în care ierarhia și normele sociale nu mai contează, toate fiind călcate de bocancii de infanterist, mărimea 45.

Unde sunt femeile în toată povestea asta? Unde s-au retras din conștiință și istorie, timp de șase ani? Mi-e greu să cred că se aflau cu toate ascunse prin mansarde și adăposturi fără lumină și mâncare, păzindu-și corpul și așteptând ca viața să revină la normal. Mărturisesc faptul că, în ignoranța mea, până să citesc cartea Svetlanei Aleksievici, Războiul nu are chip de femeie, nici măcar nu-mi trecuse prin minte această întrebare legată de femei. Nu mi le puteam imagina altfel decât la vatră sau cel mult, în spitalele de campanie, schimbând bandaje sau alinând ultimele clipe ale eroilor morți pentru patrie. Și totuși… existau femei-soldat, infanterist, tunar, căpitani de aviație, pușcaș, tanchist ș.a. – pe scurt, niște personaje mute, până acum câțiva ani. Cine să le dea glas unor adolescente rebele, unele fugite de-acasă, altele ascunzându-și vârsta reală, care s-au urcat într-o zi în camion, fără știrea familiei, și-au fugit spre înrolare? Îmi imaginez că, după ce „spectacolul” a luat sfârșit și lucrurile încercau să reintre în normal, aceste fete erau privite ca niște struțocămile. Femeile n-ar fi trebuit să fi făcut parte din „ororile războiului”, sau cel puțin, n-ar fi trebuit să-ți aducă aminte de ele. M-a impresionat mărturia uneia dintre femeile intervievate de Aleksievici, Valentina Pavlovna Ciudaeva – fostă comandantă de tun aerian, care dezvăluie: „Nu spuneam nimănui că luptaserăm pe front. Atâta doar că țineam legătura între noi, ne scriam scrisori. Abia mult mai târziu au început să ne trateze cu oarecare respect, după vreo treizeci de ani… Să ne invite la întâlniri… La început am tăcut, nu purtam nici măcar decorațiile. Bărbații le purtau, femeile, nu. Ei erau învingătorii, eroii, logodnicii, războiul fusese al lor: pe noi, lumea ne privea cu alți ochi. Cu alți ochi… Vă spun sincer, nouă ne-a fost furată victoria… Ne-au înlocuit-o pe furiș cu fericirea obișnuită a femeilor. N-au împărțit Victoria cu noi. Și mi-a fost ciudă… Nu înțelegeam.” (Aleksievici 2016, 157) Evident, nu era nimic de înțeles sau de explicat, ci o încălcare teribilă a legii firii, în viziunea acelor ani: cum se poate ca niște femei oarecare să-și depășească tocmai condiția lor primordială? Studiile de gen au început să prindă contur vreo douăzeci de ani mai târziu; până atunci, rolurile în societate erau extrem de bine conturate, iar orice abatere de la ele – o greșeală a naturii.

Scurtă paranteză (ca un fapt divers): în documentarul Feminists, what were they thinking? (r: Johanna Demetrakas, 2018), se amintește faptul că programa școlară a Americii anilor ’50 – ’60 includea cursuri de menaj în gospodărie dedicate exclusiv fetelor.

Revenind la ideea războiului: mă intrigă această „tăcere” a femeilor, fie că și-au trăit tragedia în tranșee, pe paturi de campanie sau în adăposturi fără utilități. Îmi dă o senzație ciudată cum că ele și-au purtat lupta în paralel, într-o durere nevorbită și constantă. Mă gândesc la acea femeie din Berlin, care a ales să-și publice anonim confesiunile din perioada ocupației rușilor din ’45: o voce teribil de lucidă, care poate pentru a nu fi judecată, preferă să renunțe la identitate. Ce poate face o femeie singură, într-o lume condusă de foame, frică și instincte – acea lume cu susul în jos? Cum să supraviețuiești atunci când toate normele bunului simț dispar fără cale de întoarcere și ajungi să fii privit doar din perspectiva unui obiect al plăcerii noilor ocupanți? Te separi de corpul pe care ajungi să-l urăști și te „adaptezi” legilor naturii, păzindu-ți sufletul și-ți spui: „(…) ce însemnă viol? Când am spus cuvântul pentru prima oară cu voce tare, vineri seara în adăpost, m-au trecut fiorii. Acum mă pot gândi la acest cuvânt, îl scriu fără să-mi tremure mâna, îl rostesc doar pentru mine, ca să mă obișnuiesc cu el. Sună de parcă ar fi cel mai mare rău, dar nu este.” (Anonima 2018, 76-77) Violul – cea mai veche și brutală armă de opresiune folosită de masculii soldați. În 1945, două milioane de femei germane au trecut prin această experiență la întâlnirea cu Armata Roșie. Anonima din Berlin e una dintre ele. În urma lor, ajunge să-i numească pe bărbați „sexul slab”: „În sufletul femeilor ia naștere un fel de dezamăgire colectivă. Lumea nazistă, care era stăpânită de bărbați și glorifica bărbatul puternic, începe să se clatine – și odată cu ea, mitul „Bărbatului”. În războaiele trecute, bărbații puteau pretinde că au privilegiul de a ucide și de a fi uciși pentru Patrie. În ziua de azi avem și noi, femeile, parte de așa ceva. Asta ne-a transformat, ne-a îmbărbătat. La sfârșitul războiului, între multele înfrângeri suferite se va adăuga și eșecul masculinității.” (idem, 54-55)

De ce am scris toate astea? Pentru că, pe viitor, mi-ar plăcea să se spună și o altă poveste a războiului. Una în care faptele de curaj, lecțiile de demnitate, lupta de supraviețuire aparțin și femeilor. Tot ce am enumerat mai sus nu sunt niște atribute ale unui gen specific, ci țin de natura umană. La fel ca frica și alte slăbiciuni. Nu sunt nici istoric, nici sociolog, psiholog sau literat; sunt o fată oarecare, ce nu mai vrea să creadă că vitejia sau mobilizarea la acțiune e condiționată de un dat fizic. Pe cine mint? N-am crezut niciodată asta, pentru că e soooo… last century. În concluzie, hai să spunem povestea obiectiv!

Bibliografie:

Aleksievici, Svetlana. 2017. Războiul nu are chip de femeie. București: Editura Litera

Anonima. 2018. O femeie din Berlin – Însemnări de jurnal. București: Editura Humanitas

Leave a Reply