În acest moment în care scriu, pe biroul meu staționează agenda pe 2024 (fără de care nu știu cum aș fi trecut anul!), nelipsitul ceai negru cu caramel și Zombie. E ceva liniștitor în această rutină, „spartă” acum de ninsoarea măruntă de Ajun de Crăciun (un adevărat eveniment!). O fi deja aproape un loc comun să spun „a fost un an greu”, sau „a fost un an plin”. Da, a fost și una și alta, dar mai important decât toate e că l-am biruit, cu vreo două-trei fire de păr albe în plus și tot atâtea grupuri noi de Whatsapp cu oameni cu care am avut norocul să mă intersectez și să împărtășesc povești care au devenit mai târziu spectacole care mai apoi au devenit experiențe care mai apoi au devenit amintiri pentru atâția alții care ne-au trecut pragul în diverse seri. Acum ne rămâne să ne felicităm că „am trecut cu bine și prin asta”, știind că oriunde ne vom întâlni de-acum înainte va fi „acasă”. Ce simt la final de 2024, cu toate neajunsurile lui, e Recunoștință: pentru tot ce-am primit, pentru tot ce-am oferit, pentru toți cei dragi care mă inspiră în fiecare zi, pentru tot ce-am privit cu nesiguranță și mi-am spus inițial „n-am să-i dau de capăt, e prea greu” și s-a dovedit că aveam nevoie doar de puțin curaj și o foaie goală.
În agendă, am încercat să-mi notez și highlight-urile fiecărei luni în parte. M-am oprit la august, pentru că din septembrie lucrurile au început să se precipite în așa măsură încât n-am mai putut ține pasul. N-am să le iau pe rând și nici n-am să le notez pe toate (unele sunt highlight-uri doar pentru… mine și-atât.) Dar, în mare, ce-aș putea menționa la un bilanț anual ar fi cam așa: faptul că am reușit, în sfârșit să-mi public primul volum de piese de teatru. Patru Piese de Teatru. Verde Tăiat. Nu Mai Ține Linia Ocupată. Nu Vorbim Despre Asta. Acasă a apărut la Editura Presa Universitară Clujeană, s-a lansat la FNT și la FICT și a primit și un Premiu pentru Dramaturgie, oferit de Revista Ateneu, la BAC-FEST. Tot la categoria „publicații” aș menționa cele trei volume de dramaturgie contemporană ale absolvenților de Teatrologie de la Cluj, pe care am avut bucuria să-i citesc, editez și tutoriez împreună cu Raluca Sas-Marinescu, timp de trei ani. Volumele din Colecția DeMontat semnate de Alexandru Ceban, Ioana Dajbog și Miruna Grozav, apărute tot la Editura Presa Universitară Clujeană s-au lansat și ele în FNT și se găsesc, alături de Patru Piese de Teatru, pe site-ul editurii, în lanțul Cărturești și, mai nou, la Book Corner Librarium Cluj. De asemenea, piesa Nu Mai Ține Linia Ocupată se poate citi din acest an în limba maghiară (în antologia Kortars Roman Dramak, editura Presa Universitară Clujeană, 2024, edit. Raluca Sas-Marinescu) și în limba macedoneană (în antologia Nova Romanska Drama, prefață și selecție de Oana Cristea Grigorescu, Perun Artis, Bitola, Macedonia, 2024).
În 2024 am mai reușit să finalizez un proiect de suflet: Trilogia Nedreptății – care adună spectacolele ce au la bază cazuri reale din presă. Cea de-a treia parte, Lina (producție a Teatrului „Andrei Mureșanu” Sf. Gheorghe) a fost pentru mine cea mai mare provocare a anului, unul din cele mai complexe spectacole la care am colaborat cu Adina Lazăr până în acest moment. Și, dacă stau mai bine să mă gândesc, cele trei producții care construiesc trilogia (Verde Tăiat, Nu Mai Ține Linia Ocupată, Lina) reprezintă o schimbare majoră a modului nostru de a ne raporta la teatru, în general și la noi înșine, în particular. Abia acum, la final de an, simt că am privilegiul de a-mi lua puțin timp să analizez acest lucru, să pun cele trei experiențe artistice în relație cu ultimii patru ani atât de tumultuoși din toate punctele de vedere și să înțeleg modul în care toate astea m-au transformat uman și profesional.
Vara 2024 a fost la fel de plină de proiecte, cam ca toate celelalte luni din an: la invitația Mihaelei Michailov, m-am bucurat să fac parte din juriul Concursului de Dramaturgie Românească organizat de FNT, alături de Csaba Szekely și de Elena Vlădăreanu. Împreună am selectat cinci finaliști, iar textele lor scurte au reprezentat baza unui spectacol lectură în regia Marei Oprea. Textele au fost adunate într-o antologie ce se poate descărca gratuit de pe site-ul Liternet.
Am participat și la tabăra de vară, Castelul Viu de la Posmuș, în calitate de trainer pe partea de dramaturgie. Cercetarea de teren din mediul rural a produs un super text, semnat de sus-amintiții absolvenți (Ceban, Dajbog, Grozav), regizați de Robert Kocsis.
Am avut și o colaborare foarte faină cu Revista Vatra, unde Cristina Timar a construit un dosar despre dramaturgia românească scrisă de femei (el se poate consulta integral aici) și cu Revista Scena.ro, unde împreună cu Adina Lazăr am pozat pentru coperta numărului de toamnă, având tematica Super Women (revista se poate achiziționa din Cărturești, Librarium, sau de pe site).
Tot agenda mea mă anunță că anul acesta am reușit să citesc 41 de titluri (nu am să mai reușesc să ating recordul din anul pandemic…!), cărți destul de diverse, ca să nu zic… aleatorii. La o scurtă analiză a listei, observ că interesul meu s-a dus mai degrabă înspre nonficțiune, studii și cercetări de istorie recentă, lecturi de specialitate, dar și thrillere. Ce mi-am propus, conștient, a fost să încerc să ofer o mai mare atenție autorilor români de astăzi. Dacă ar fi să aleg câteva cărți din cele citite în acest an și care mi-au rămas în minte ar fi cam așa:
Carte de teatru:
Anca HAȚIEGAN – Ciulei și spectrul tatălui. O psihobiografie, editura Litera, colecția Perspektiv, 2024 (volum despre care am și scris în Revista Apostrof)
Peter M. BOENISCH&Thomas OSTERMEIER – Teatrul lui Thomas Ostermeier, editura Nemira, colecția Yorick, 2024
Tiago RODRIGUES – Teatru, editura Cheiron, Fundația Culturală Camil Petrescu, Teatrul Azi, 2024
Nonficțiune:
Lea YPI – Liberă, editura Pandora M, colecția Anansi, 2024
Peter POMERANTSEV – Cum să câștigi un război informațional. Propagandistul care l-a păcălit pe Hitler, editura Cartier, 2024
Aleksei NAVALNÎI – Patriot. Memorii, editura Litera 2024
Ioana BĂLUȚĂ&Emanuela IGNĂȚOIU-SORA – Cum am devenit feministă, editura Nemira, colecția n’autor, 2024
Ficțiune:
Simona ANTONESCU – Chiajna din Casa Mușatinilor, editura Polirom, 2023
Gabriela ADAMEȘTEANU – Fontana di Trevi, editura Polirom, 2018
Alasdair GRAY – Sărmane creaturi, editura Polirom, 2024
Cormac McCarthy – Pasagerul&Stella Maris, editura Polirom 2023
Cam așa a arătat, foarte pe scurt, 2024 pentru mine. Încep 2025 cu două noi proiecte în lucru (Pădurea Asumaților, în regia lui Andrei Măjeri, la Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava, care va avea premiera pe 17 și 18 ianuarie, urmat de Richard III, tot în regia lui Andrei Măjeri, la Teatrul „Regina Maria” din Oradea) și cu multă speranță în suflet și, poate, cu puțină înțelepciune câștigată în ultimul timp…
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.